Що думають про якість роботи школи і якість освіти директори шкіл, учні, їхні батьки та освітні експерти.
Про результати дослідження на замовлення Державної служби якості освіти України в межах ініціативи «Система забезпечення якості освіти» проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) говорим о сьогодні з начальником управління Державної служби якості освіти у Кіровоградській області Лілією Синчук.
Як проводилось дослідження і що на думку респондентів є головним критерієм якості освіти?
«Дослідження проводилось методом онлайн-анкетування у 60 школах України, в яких у 2021 році заплановано проведення інституційних аудитів. Всього проаналізовано відповіді 4901 респондентів, серед яких 59 директорів, 1560 учителів, 1631 батьків, 899 учнів та 752 освітніх експертів.
Головним критерієм якості освіти в школах для всіх категорій зазначено опанування учнями ключових компетентностей - 81% директорів шкіл, 71% – учителів, 70% – учнів та 50% батьків. До ТОП-критеріїв якості освіти у школі віднесли також всебічний розвиток дитини та цікаві уроки.»
Які ще критерії якісної освіти стали спільними для всіх груп ?
«На думку і батьків і вчителів, і директорів, якість освіти у школі передусім формують співпраця між учасниками освітнього процесу, безпечне для дітей середовище (відсутність булінгу/цькування або дискримінації за ознакою статі, релігії, доходів родини), кваліфікація педагогічних працівників та комфортне психологічне середовище. Крім цього, для експертів і директорів топ-фактором також стало дотримання доброчесності. Водночас чверть батьків до топ-5 чинників віднесли санітарно-гігієнічні умови (комфортність вбиралень, чистота навчальних приміщень, температурний режим).
Учні, в першу чергу, обрали - доброзичливі взаємини між учнями та вчителями (78 %), цікаві уроки (54%) та професійність учителів (47%). А ще 58% учнів назвали найбільш відповідальними за якість освіти самих себе. У відповідях учнів є орієнтованість на результат:— високі бали ЗНО (49%), середній бал атестата.»
Чи є відмінності у поглядах на якість освіти між міськими і сільськими респондентами ?
«Суттєві відмінності між учнями сільських та міських шкіл виявились у питанні цікавих уроків — цей чинник більш важливий для дітей міських школах (57% проти 48% у селі). В той час, як для учнів сільських шкіл більш вагомим є чинник відчуття учнями безпеки у школі (його обрали 42% учнів сільських шкіл та 33% міських).»
Тож, одною з важливих складових якості освіти є створення безпечного та комфортного освітнього середовища?
«Так, лише за таких умов кожен учень, вчитель зможе успішно самореалізовуватися і при цьому почуватися зручно та захищено. В наш час на рівень з психологічною та екологічною безпекою виходить інформаційна безпека.»
Останнім часом спостерігаємо трагічні наслідки негативного впливу соціальних мереж на дітей. Що ви могли б порадити батькам, освітянам?
Насправді, інтернет сьогодні є не тільки важливим джерелом інформації, але й засобом комунікації. Через пандемію, дистанційне навчання діти проводять дедалі більше часу в інтернеті. Для підвищення обізнаності вчителів, керівників закладів освіти, батьків та дітей Міністерство освіти та науки України розробило рекомендації для проведення профілактичних заходів закладами освіти серед дітей та інформування батьків щодо безпеки в інтернеті, а ще впроваджує курси з медіаграмотності до базових освітніх програм.
Які ще актуальні питання було виявлено у ході дослідження?
«Цікаво зазначити, що серед чинників, що впливають на якість освіти, лише 27 % директорів шкіл відзначили налагоджені управлінські процеси.
Директор школи є управлінцем, а отже й відповідальним за все, що відбувається в закладі, зокрема щодо результатів, яких досягають учні та вчителі. Однак реальність інша: лише 32% директорів вказали на свою вирішальну роль у забезпеченні якості освітньої діяльності школи, а 39% взагалі переклали її на вчителів.»
А що найменше, на думку респондентів, впливає на якість освіти ?
«Найменше на якість освіти у школі, на думку усіх категорій респондентів (експерти, директори, вчителі, батьки). впливають жорсткі вимоги до дисципліни, інтенсивне навчальне навантаження, фінансова автономія школи, здорове та смачне харчування і відсутність корупції у школі. Такі результати дещо розвінчують міфи про велике навчальне навантаження та жорстку дисципліну, як неухильні умови якісної освіти.
Водночас учні мають іншу думку щодо важливості здорового і смачного харчування — 22% учнів зазначили цей критерій як такий, що робить школу якісною.
Не очікувано освітня програма опинилась в аутсайдерах, при чому саме батьки віддавали їй найбільше серед усіх респондентів голосів як вагомому чиннику (13%).
Матеріально-технічне забезпечення також опинилось в аутсайдерах щодо впливу на якість. Лише 15% вчителів та батьків, 14% директорів та 20% експертів обирали його, як впливовий на якість чинник. Не підтвердився ще один стереотип, що за належної матеріально-технічної бази якість освіти автоматично стане кращою.»
І ще одне важливе питання, шо впливає на вибір школи?
«Так, серед опитаних батьків 51% пригадують, що вони робили вибір між декількома школами, а 43% стверджують, що у них вибору не було. Утім, якщо в містах 74% батьків мали вибір, то в селищах/СМТ — уже лише 38%, а в селах — 23%. Батьки, які мали вибір, коли обирали школу, насамперед пояснювали своє рішення професійністю педагогічних кадрів (про це говорять 56% таких батьків), позитивним іміджем школи (52%) і близькістю до місця проживання/роботи (49%). Батьки, які не мали вибору стверджують, що якби такий вибір був, то також в першу чергу орієнтувалися на професійність педагогічних кадрів (68%), але на другому місці — середовище, в якому діти щасливі (46%), далі — близькість місця проживання/роботи (39%).»
Як на Вашу думку потрібні такі дослідження?
«Подібні опитування допомагають зрозуміти педагогам та директорам шкіл чого саме чекають від них батьки, учні, над чим потрібно працювати?
Наприклад, усі категорії опитаних зазначили серед основних критеріїв якості освіти оволодіння ключовими компетентностями. Розуміння цього поняття свідчать про сприйнятливість концепції Нової української школи. Зокрема, таку її складову, як комфортне освітнє середовище і позитивний мікроклімат. Налагодження ефективної співпраці між учителями та учнями — основа розвитку школи.»